ArvidsjaurNytt

Region Norrbotten vill stärka skyddet mot välfärdsbrott och hot i vården

Bilden visar en utomhusscen där flera räddningsfordon och personal är närvarande. I förgrunden syns två ambulanser med bakdörrarna öppna och blåa varningsljus aktiverade. En av ambulanserna har en bår utdragen och placerad på marken. Mellan ambulanse
Illustrationsbild: Xnytt - Mostphotos

Region Norrbotten tar fram en handlingsplan mot välfärdsbrott och hot i vården. Klar senast 30 november 2026.

Annons

Handlingsplan ska tas fram – redovisas i november 2026

Region Norrbotten har beslutat att ge regiondirektören i uppdrag att ta fram en regional handlingsplan för att skydda välfärdssystemet mot brottslighet, oseriösa aktörer samt hot och våld mot medarbetare. Beslutet presenterades i ett pressmeddelande den 22 juni 2026.

Bakgrunden är att Norrbotten befinner sig i en period av stora investeringar och samhällsomvandling. Enligt regionen visar erfarenheter från andra delar av landet att detta kan öka riskerna för välfärdsbrott, oseriösa aktörer och hot mot offentliganställda.

”Vi tänker inte vänta”

Regionstyrelsens ordförande Anders Öberg betonar att regionen vill agera tidigt.

– Vi tänker inte vänta tills problemen växer sig stora. Varje skattekrona ska användas till det den är avsedd för och våra medarbetare ska kunna känna sig trygga på jobbet. Vårdpersonal ska kunna fokusera på patienter utan rädsla för hot, trakasserier eller våld. Därför tar vi nu initiativ till ett samlat arbete för att stärka skyddet av välfärden i Norrbotten, säger regionstyrelsens ordförande Anders Öberg.

Fokus på samverkan och trygg arbetsmiljö

Enligt Region Norrbotten ska handlingsplanen samla och stärka regionens arbete för att:

  • förebygga välfärdsbrott
  • motverka oseriösa aktörer
  • stärka tryggheten i vården
  • utveckla samverkan med kommuner, polisen och andra myndigheter

Regiondirektör Anna Alm Andersson lyfter bland annat narkotikaanvändning som ett område där regionen ska se över hur arbetet kan fortsätta, både förebyggande och med tidiga insatser.

– Narkotikaanvändning är ett allvarligt samhällsproblem som påverkar människors hälsa och livssituation. Samtidigt är narkotikahandeln en viktig inkomstkälla för den organiserade brottsligheten. Det är ett av de områden där vi kommer att titta på hur vi bäst fortsätter vårt arbete, både förebyggande och med tidiga insatser, säger regiondirektör Anna Alm Andersson.

Regionen uppger också att man vill se över hur arbetsmiljön kan göras tryggare för medarbetare som är särskilt utsatta, exempelvis vid möten med våldsamma patienter, samt hur man kan dra lärdom av inträffade händelser för att stärka rutiner och stöd.

Fyra prioriterade områden

Handlingsplanen ska utgå från fyra prioriterade områden:

  • Stoppa oseriösa aktörer i välfärden
  • Säkerställa sunda villkor i upphandling
  • Stärka tryggheten i vården
  • Etablera tidig och operativ samverkan

Uppdraget ska redovisas för regionstyrelsen senast den 30 november 2026.

Annons

Relevanta källor

Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

Fler artiklar i Samhälle